Het Nederlandse fietsenmerk Batavus heeft alle wensen die mensen voor een fiets hebben, verwerkt in veilige, goede en leuke fietsen. Elke fiets heeft zijn eigen karakter en er is altijd een Batavus die perfect past. Om het fietsers makkelijk te maken is er ook altijd een tweewieler specialist om te helpen de perfécte Batavus fiets te vinden. Een boodschap die Batavus en de Persgroep in een 4-maanden durende samenwerking onder de aandacht van de Persgroep-lezers brachten. Bekijk hier een voorbeeld.

 

  • Doel
  • Aanpak
  • Resultaten

Batavus heeft de Persgroep gebriefd op de volgende doelstellingen:
– De koppeling laden tussen Batavus en de zekerheid van een tweewieler specialist.
– Batavus neerzetten als eigentijds, Hollands merk.
– Premium dealers betrekken in de communicatie.
– Store traffic realiseren.

 

 

In een 4-maanden durende samenwerking, stond iedere maand een andere fiets centraal. Batavus trapte iedere maand groots af, door in een hele pagina een tweewieler specialist centraal te zetten, en hem of haar over de eigenschappen en kwaliteiten van de ‘fiets van de maand’ te laten spreken.

De 3 daarop volgende weken van iedere maand, plaatsten we een halve pagina waarin een tevreden ‘rijder’ van de fiets in kwestie centraal staat.

In iedere uiting visualiseren het aantal dealers in het verspreidingsgbied van het dagblad in kwestie, en benoemen we de sales-actie rondom de fiets van de maand.

De bevestiging van een vakman én van tevreden klanten zorgen ervoor dat Batavus als betrouwbaar merk wordt gezien. Het zichtbaar maken van het aantal dealers in de buurt draagt bij aan het vertrouwen en het aanbod draagt bij aan de overweging van het merk.

Omdat Batavus een enorm landelijk netwerk van dealers heeft, is ervoor gekozen om 12 regionale dagblad titels in te zetten:
– AD
– Eindhovens Dagblad
– Brabants Dagblad
– BNdeStem
– De Gelderlander
– PZC
– Twentse Courant Tubantia
– De Stentor
– Het Parool
– Leeuwarder Courant
– Friesch Dagblad
– Dagblad van het Noorden

Door de campagne consequent door te voeren in alle uitingen over de gehele, zijn de volgende effecten gerealiseerd onder de Pergroep-lezers:

– Het imago van Batavus is op bijna alle aspecten verbeterd. Daarnaast vinden lezers ‘kwaliteit’ en ‘vertrouwd’ het meest passend bij Batavus.

– Lezers zijn veel meer op de hoogte van verschillende mogelijkheden van Batavus, bijv. dat Batavus een groot dealernetwerk heeft.

– De advertenties van Batavus worden voornamelijk duidelijk gevonden (79%), met een duidelijke afzender (71%). Ook vindt meer dan de helft van de lezers de advertenties geloofwaardig.

– De boodschap van de advertenties is bij het merendeel van de lezers goed overgekomen.

– Tot slot geeft bijna een kwart van de lezers aan actie te hebben ondernomen naar aanleiding van het zien van de campagne, of nog van plan zijn dit te doen.