Campagne #IkRijVoorNL laat Nederland veilig rijden

In 68% van verkeersongevallen speelt afleiding een rol. De telefoon is de belangrijkste oorzaak. Daarom introduceerde Interpolis de Automodus-app, die helpt je je telefoon tijdens het rijden niet te gebruiken. Om een stijging in app downloads en gebruik te realiseren, ontwikkelde Interpolis #IkRijVoorNL. Een beweging om het verkeer in Nederland veiliger te maken. Rij niet zomaar, rij voor veiliger verkeer in Nederland!

 

  • Doel
  • Aanpak
  • Resultaten

Het doel van de campagne

Als onderdeel van de #IkRijVoorNL-campagne koos Interpolis i.s.m. Mindshare voor een partnership met Qmusic en de Persgroep. Aan de Persgroep en Qmusic de vraag: Hoe creëren we aandacht voor #IkRijVoorNL van Interpolis en houden we de aandacht ook vast?

Bekijk het dossier op AD.nl

Dossier op ad.nl

 

 

Aanpak van deze campagne

De nieuws- & entertainmentmerken van de Persgroep en Qmusic zijn bij uitstek geschikt om aandacht te creëren én vast te houden.

Inzicht
Bewust van het inzicht dat herkenbare emotie mensen het beste raakt, gingen we op zoek naar échte verhalen van mensen die bij verkeersongelukken betrokken waren. Verhalen die automobilisten overtuigen waarom ze onderdeel moeten worden van de beweging #IkRijVoorNL.

Gefaseerde campagne
De campagne kende een gefaseerde opbouw van Touch & Engage, waarbij werd gestuurd op het raken en betrekken van de doelgroep (30-60 jaar) met emotionele content (Touch) en hen vervolgens activeren door de app te downloaden, mobielvrij te gaan rijden en zo geld in te zamelen voor verkeersveiligheid initiatieven (Engage).

Fase 1) Touch
Qmusic dj Mattie Valk was ambassadeur van de campagne. Mattie ging op zoek naar relevante verhalen van direct- of indirect betrokkenen bij een verkeersongeval. Ook vertelde hij dat hij deelneemt aan #IkRijVoorNL vanuit zijn persoonlijke ervaring. Hij vond mensen die om die reden een initiatief zijn gestart om het verkeer in Nederland veiliger te maken. Deze verhalen werden vastgelegd in aangrijpende videoreportages. Ze werden verspreid via AD.nl en de video wall van Qmusic, aangejaagd met article previews en de social kanalen.

Fase 2) Engage
Tijdens een in-program campagneweek maakten Mattie & Marieke elke dag een initiatief bekend uit de Top 5. Na de campagneweek volgden branded promo’s op Qmusic en display ads op AD.nl die opriepen te rijden voor één van de initiatieven en te stemmen via #IkRijVoorNL. Via indebuurt.nl zijn 25 verhalen van inwoners gedeeld, die hebben ervaren dat smartphonegebruik en verkeer niet samengaan. Bezoekers die de video-reportages bekeken, werden geretarget met uitingen die rechtstreeks naar #IkRijVoorNL doorlinken. In de kerstperiode blikte De Ochtendshow terug op de campagne en riepen we op om in de laatste week nog veel kilometers te maken met de Automodus-app.

Lokaal verhaal via indebuurt.nl

 

Resultaten van de campagne

Persgroep-lezers en Q-luisteraars besloten niet zomaar te rijden, maar voor een veilig Nederland te gaan rijden. De resultaten laten zien dat de indringende campagne #ikRijVoorNL een schot in de roos was bij deze doelgroep. Vanuit herkenbare emoties creëerden we betrokkenheid, waardoor we Nederland activeerden om mee te doen met #IkRijVoorNL en de Automodus-app te downloaden.

Fase 1) Touch
• Er werden ruim 10 miljoen video-impressies en 1,2 miljoen videostarts gerealiseerd via AD.nl & Qmusic
• 3,6 miljoen Qmusic luisteraars waren gemiddeld 10 keer in contact met boodschap.
• Op indebuurt.nl werden de artikelen meer dan 140.000 minuten gelezen
• Verandering in houding: 55% vind de AutoModus-app een relevante oplossing (was 23% voor campagne)

Fase 2) Engage
• Ruim 1 op de 5 mensen binnen de doelgroep had minimaal 3x contact met de campagne
• Er werd enorme piek in app-downloads gerealiseerd met 10.410 downloads
• In totaal werd 4,2 miljoen kilometer mobielvrij gereden dat is gelijk aan 100 keer de wereld rond!
• Samen werd er €42.000 gespaard, zoveel dat álle 5 de verkeersveiligheid initiatieven gerealiseerd kunnen worden in 2019.

Campagnesite #ikrijvoorNL