Europa Onontdekt

In de serie Europa Onontdekt verrast KLM consumenten met onontdekte bestemmingen in Europa. Met video’s, print uitingen en online longreads inspireren we de consument met onverwachte citytrip bestemmingen.

Voorbeelden dossiers
Bekijk hier de minisites, inclusief video’s op AD.nl en Volkskrant.nl:
Dossier op AD.nl
Dossier op volkskrant.nl

Via branded content kunnen we onze bestemmingen uitgebreid onder de aandacht brengen bij de lezers van de Volkskrant en het AD. De content past daarnaast perfect in het umfeld van deze nieuwsmerken.” Jacqueline van Gulik, KLM

  • Doel
  • Aanpak
  • Resultaten

Het doel van de campagne

Vanuit KLM kwam de vraag hoe de Persgroep ervoor kan zorgen dat consumenten een breder pallet aan Europese KLM bestemmingen in overweging nemen voor hun volgende citytrip. Waarbij functionele inspiratie en kwalitatief bereik onder lezers van Volkskrant en het AD het uitgangspunt zijn.

De Persgroep en KLM zorgen met deze campagne ervoor dat mensen die graag een stedentrip maken in de leeftijd 20-50 jaar een breder pallet aan Europese KLM bestemmingen gaan overwegen dan de mainstream stedentrips. We hebben gekozen voor een 360 graden approach voor het brengen van vernieuwende, inspiratieve content. Onze reporter doet in de serie ‘Europa Onontdekt’ verslag in 16 minder bekende steden en geeft tips op het gebied van cultuur, culinair en winkelen. KLM inspireert de lezers van de Volkskrant en het AD via de magazines en de sites, zowel in dossiers als video.

*Dossier volkskrant.nl

 

Aanpak van deze campagne

De content wordt naast geschreven branded articles in magazines ook online aangeboden in een minisite met van iedere stad een reisvideo. De video’s zijn ook te zien op de video wall van AD.nl wat weer extra bereik creëert.

De serie bestaat uit een combinatie van print, een minisite en video’s. In de spreads hebben we de inhoud (copy en beeld) aangepast naar de lezers van het betreffende magazine. In het magazine wordt de branded content opgevolgd door een advertentie met de KLM prijspropositie voor de desbetreffende bestemming.

In alle content is een koppeling naar het merk KLM plus een aanbieding naar de betreffende stad.

*Dossier ad.nl

Resultaten van de campagne

Content is een goed middel om de AD-lezer en Volkskrant-lezer te prikkelen met tips en wetenswaardigheden over bijzondere steden. Uit onderzoek na de eerste samenwerking bleek dat de lezers en bezoekers veel beter op de hoogte zijn van de bestemmingen en proposities van KLM. En dat de boodschap ‘Onontdekt’ van de campagne heel goed is overgekomen: ‘geloofwaardig’, ‘passend bij KLM’, ‘geeft inspiratie’

Tussen resultaten na 4 bestemmingen:
Gemiddeld aantal videoviews: 27.896 per video
Gemiddelde CTR totaal campagne: 0,50%
Gemiddelde time on site totaal campagne: 2:03 minuten