• De beste webseries
  • Positief, gezellig en handig nieuws uit je buurt
  • Komt dichterbij
  • Échte computerliefhebbers
  • Ondernemers marketing communicatie
  • Met één klik bij de beste autobedrijven
  • Met beide benen midden in de regio
  • Diep geworteld in West-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen
  • Een neus voor goede auto's
  • De perfecte etalage voor lokale ondernemers
  • Dé nieuwsbron voor het hele gezin
  • De grootste elektronica- en technologiewebsite van Nederland en België
  • Hart voor de regio en oog voor de wereld
  • Over zaken die er toe doen
  • Altijd alles over sport
  • You make us Q
  • Hét nieuwsmerk van Zeeland
  • Nr 1 vacaturesite van Nederland
  • Op elk punt in je carrière
  • Wereldberoemd in heel Amsterdam
  • Onmisbaar in Zuidoost-Brabant
  • Nummer 1 in kwaliteitsnieuws
  • Verbinding tussen de Veluwe en de IJssel
  • Voor de ondernemer
  • Voor de grootste provincie van Nederland
Portfolio

Bekijk het overzicht van al onze advertentieproducten.

Prijzen

Vind de advertentie prijs die bij uw campagne past.

Specificaties

Wat moet u aanleveren voor online en offline adverteren en wanneer?

Mediaplanner

Stel een campagneplan op van landelijk tot hyperlokaal.

DirectAdverteren

Wilt u direct uw online advertentie boeken én u eigen banner maken?

Factchecker

Ontdek hoe divers Nederland is en hoe het écht zit met uw doelgroep.

Banen

Effectieve personeelswerving voor uw vacature.

Familieberichten

Voor geboorte, felicitatie, overlijden of dankbetuiging.

Rubrieksadvertenties

Vraag en aanbod overzichtelijk in rubrieken.

Brancherapporten

Interactieve online magazines gemaakt over diverse branches

Huizen en OG

De digitale crossmediale 'gereedschapskist' voor makelaars.

Cultuur

De Cultuurpagina is speciaal voor adverteerders met een aanbod binnen de culturele sector

Digitaal adverteren

Digitale media zijn multi-inzetbaar, voor branding, storytelling of conversie bij de juiste doelgroep.

Programmatic Buying

Automatisch online adverteren voor de slimste prijs met onze Trade Desk.

Online Optimize

Hét online MKB marketing (service) platform voor bedrijven in de regio!

MediaLab

Buiten de gebaande paden met ons creatieve team.

Branded Content

Op maat gemaakte content via ons Branded Content Platform.

Marketing Partnerships

Zet ons enorme bereik in voor uw marketingdoelstellingen.

Kenniscentrum voor Aandacht

Onderzoek naar hoe 'aandacht' werkt. Best handig om meer over te weten.

Klantcases

Laat u inspireren door onze creatieve samenwerkingen met andere merken.

ShopDoc

Inzichten voor zakendoen anno nu.

Onderzoeken

Alles weten over resultaten en effecten.

Nieuws

Lees ons laatste nieuws en blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Wie zijn wij?

Wij zijn het grootste nieuwsmediahuis van Nederland.

Contact

Kijk waar u ons kunt vinden en neem contact op.

Werken bij

Werk jij straks voor de grootste uitgever van Nederland?

Kenniscentrum voor Aandacht

Alles weten over aandacht

Echte aandacht van de consument is goud waard voor marketeers, adverteerders en reclamemakers. In een steeds vluchtiger wordende maatschappij is oprechte aandacht namelijk cruciaal en voor veel organisaties de sleutel tot succes. Daarom doet de Persgroep Nederland samen met onderzoeksbureau Newcom Research structureel onderzoek naar aandacht. De onderzoeksresultaten worden gebundeld in het Kenniscentrum voor Aandacht, om marketeers zo concrete handvatten te bieden om met aandacht aan de slag te kunnen.

We zijn begonnen met het kwantitatief en kwalitatief ontrafelen van het thema aandacht: wat is het precies, hoe werkt het, hoe krijg je het als merk en hoe houd je het vast? Daarna is aandacht gekoppeld aan marketing door te onderzoeken hoe aandacht voor bepaalde categorieën werkt, van supermarkten tot banken en verzekeraars, en van cultuur tot energiemaatschappijen. Maar liefst 119 merken binnen de 11 onderzochte categorieën zijn in het derde onderzoek onder de loep genomen. Daarna hebben we aandacht gekoppeld aan nieuws, omdat de manier waarop we content tot ons nemen allang niet meer uniform is. Dat heeft gevolgen voor de wijze waarop marketeers hun boodschap overbrengen, maar ook voor de keuze van het (advertentie)medium. Zo brengen we met het Kenniscentrum voor Aandacht steeds concretere handvatten om meer aandacht voor uw merk te krijgen!

De onderzoeken

  • Aandacht voor Aandacht
  • Aandacht voor Categorieën
  • Aandacht voor Nieuws

De vijf dominante factoren van aandacht

Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat er vijf dominante factoren van invloed zijn op het krijgen van aandacht: tijd, belang, moeite, plezier en intentie. Wilt u ergens tijd voor maken, vindt u het belangrijk, wilt u er moeite voor doen, beleeft u er plezier aan en heeft u de intentie om het merk nog een keer te gebruiken? Dan is de kans dat u er aandacht voor heeft groot. Om aandacht meetbaar te maken, kan gebruik worden gemaakt van de volgende formule die leidt tot de Aandacht index:

Aandacht = β1 Tijd + β2 Belang + β3 Moeite + β4 Plezier + β5 Intentie

Het gewicht (βn) dat elke factor krijgt, bepaalt het relatieve belang van die factor ten opzichte van de overige factoren.

Handvatten voor marketeers: moeite verlagen en plezier verhogen
Belang, moeite en plezier zijn de belangrijkste voorspellers voor het geven van aandacht door de consument. En terwijl belang moeilijk te beïnvloeden is, kunnen de factoren moeite en plezier makkelijker beïnvloed worden door marketeers. Merken moeten (de perceptie van) moeite verlagen en die van plezier verhogen om de aandacht van de consument te krijgen. Een goed voorbeeld hiervan is Uber. Zij maken zelfs wachten plezierig, omdat u precies kunt zien waar de auto zich bevindt en hoe lang het nog duurt voordat ie bij u is. Lees: weinig moeite voor veel plezier! Hier kunnen veel merken hun voordeel mee doen.

Aandacht verschilt per categorie

De mate van aandacht voor verschillende commerciële categorieën is gemeten en naar de onderliggende factoren waarom een bepaalde categorie de aandacht krijgt die het krijgt. Nog belangrijker: er is gekeken naar de invloed van deze onderliggende factoren op de Aandacht index. Zo kan er achterhaald worden welke factor(en) beïnvloed moet(en) worden om aandacht voor een bepaalde categorie te vergroten. Wel zo handig voor u om te weten aan welke knop u het best kunt draaien om meer aandacht voor uw categorie en merk te creëren. Maar liefst 119 merken binnen de 11 onderzochte categorieën zijn onderzocht om te kijken hoe het gesteld is met de aandacht voor die merken. Dus binnen de categorie Supermarkten is bijvoorbeeld gekeken naar hoe het staat met de aandacht voor Jumbo t.o.v. Lidl en Marqt.

Handvatten voor marketeers: verhoog het plezier 
Het blijkt dat supermarkten relatief het hoogst scoren op de Aandacht index en energiemaatschappijen het laagst (zie onderstaande grafiek). Opvallend is dat een 5,4 de hoogste waarde is; echte aandacht is dus niet vanzelfsprekend. Voor alle categorieën geldt dat aandacht voornamelijk te beïnvloeden is door het plezier te vergroten. Wanneer geeft uw organisatie en/of product plezier aan uw doelgroep en met welke boodschap kunt u het plezier verhogen? Ook de andere factoren blijven relevant. Bij de factor moeite valt in vele gevallen namelijk ook veel winst te behalen.

Hoe zien verschillende nieuwsconsumenten eruit?

De dynamiek in de mediasector is groot. Media strijden om de aandacht van nieuwsconsumenten voor nieuws- en achtergrondverhalen en voor de merken met wie ze samenwerken. Maar hoe zien die nieuwsconsumenten eruit, hoeveel waarde hechten ze aan het nieuws en hoe consumeren ze het? De één ontspant zich met een kop koffie terwijl hij de krant leest, terwijl de ander uitgedaagd wil worden met achtergrondverhalen om tot een gefundeerde mening te komen. De aandacht die mensen hebben voor het volgen van nieuws verschilt van persoon tot persoon. En dit heeft gevolgen voor de wijze waarop marketeers hun boodschap overbrengen, maar ook voor de keuze van het (advertentie)medium. Reden genoeg voor de Persgroep om (samen met GfK) onderzoek te doen onder 2.200 Nederlanders (18+).

De segmenten

De segmenten zijn gebaseerd op de motivatie en drijfveren om het nieuws te volgen. In totaal konden vier segmenten worden geïdentificeerd die duidelijk van elkaar verschillen ten aanzien van de motivatie voor het volgen van nieuws. Maak in dit onderzoek, en in onderstaande video, kennis met de passieve nieuwsontvanger, de digitale snacker, de enthousiaste traditionele en de drukbezette meningsvormer. Door precies te weten tegen wie u praat, kunt u uw doelgroep ook op de juiste manier aanspreken om hun aandacht te krijgen en vast te houden.