De Kieswijzer van de regionale titels van de Persgroep Nederland is in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen ruim 1,8 miljoen keer geraadpleegd. De Kieswijzer kwam tot stand na onderzoek onder eigen lezers die konden aangeven welke thema’s in hun gemeente van belang waren.

Met een totaal van 220 gemeenten was de Kieswijzer de grootste regionale stemhulp ooit. De Kieswijzer is gemaakt door de stads- en regioredacties van het AD, BN DeStem, Brabants Dagblad, de Gelderlander, Eindhovens Dagblad, PZC, de Stentor, Tubantia en Het Parool. De titels weten precies wat er in eigen hun gebied speelt en zijn goed ingevoerd in de gemeentepolitiek.

De gesprekken met lezers en enquêtes vormden de basis van per gemeente op maat gesneden stellingen. De politieke partijen formuleerden hierover hun standpunt. Via het invullen van de Kieswijzer konden stemgerechtigden hun eigen standpunt over prangende kwesties in hun gemeente bepalen en lezen hoe de verschillende partijen hierin staan. De Kieswijzer werd tot het allerlaatste moment goed geraadpleegd. Maandag, dinsdag en ook woensdag, de dag van de verkiezingen, werd de Kieswijzer het meest ingevuld.

Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek: “Dit is natuurlijk een fantastisch resultaat. Het bewijst de kracht van regionale media en het vertrouwen dat mensen in ons hebben. Maar nog belangrijker dan het aantal is de rol die de regionale titels hebben gespeeld bij deze verkiezingen. Lezers zijn echt actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van de stellingen. Dat is echt de samenwerking met de lezer die wij graag opzoeken.”