ADR Nieuwsmedia en AD zijn de grootste nieuwsmerken van Nederland, dat blijkt het onderzoek NOM Mediamerken 2017. NOM Mediamerken heeft de data uit de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps samengebracht in een omvangrijk fusiebestand.

De Persgroep is het grootste mediahuis van Nederland en bezet 3 plaatsen in de top-5; ADR Nieuwsmedia (1), AD (2) en de Volkskrant (5) en bereikt dagelijks 36% van alle Nederlanders. ADR Nieuwsmedia is de grootste met een maandbereik van ruim 9,5 miljoen mensen en dagelijks maar liefst een bereik van 4,2 miljoen mensen. Het merk AD bereikt maandelijks 7,4 miljoen mensen, dat is meer dan 50% van de Nederlanders 13+. Op dagbasis bereikt het AD meer dan 2,3 miljoen mensen. Volkskrant volgt met een bereik van 4,4 miljoen per maand op de 5e plek in de ranglijst.

Erik Roddenhof (CEO de Persgroep); “Het nieuwe NOM onderzoek laat zien dat onze nieuwsmedia een heel stevige plek in het medialandschap claimen. Print is nog lang niet dood, maar wordt nog steeds zeer goed gevonden, gelezen en gewaardeerd. Dagelijks weten lezers ons via verschillende platformen te vinden en dat is iets waar wij ook hard voor werken en wat wij ook al lang wisten. Dat nieuwsmedia leven als nooit tevoren, wordt nu door deze cijfers bevestigd en daar kan niemand omheen.”

Over NOM Mediamerken 2017

GfK heeft, in opdracht van NOM in samenwerking met VINEX, de bereiksgegevens van NOM Print Monitor (NPM) en NOBO (Nederlands Online BereiksOnderzoek) voor het eerst geïntegreerd in één bestand. Daarin zijn naast het bereik van de 154 printmerken en 88 digitale merken ook de gecombineerde print- en digitale merken opgenomen. Het gaat om 45 merken die hun content zowel op papier als op digitale platformen verspreiden. De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alleen de papieren uitgave lezen, hoeveel alleen de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren.

Bekijk de totale lijst hier