Adblockers en zelfs de ANA-papers houden de groei van de digitale advertentiemarkt niet tegen.

Zo laat de Online Ad Spend Study H1 2016, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, onder andere zien dat de inzet van mobile advertising in het eerste half jaar van 2016 met maar liefst 61% is gegroeid. Daarnaast laat online video advertising een indrukwekkende groei van 55% zien. Geconcludeerd kan worden dat binnen de totale reclamemarkt online advertising steeds sneller en groter marktaandeel wint in de mix van alle mogelijke mediakanalen.

Alle resultaten en conclusies over de digitale advertentiemarkt in de eerste helft van 2016 zijn gebundeld in ‘Online Ad Spend Study – H1 2016’ die vanaf vandaag te downloaden is op www.iab.nl.

Een derde van online display advertentiebudget naar mobile advertising 
IAB Nederland en Deloitte voorspelden al eerder dat de advertentiebudgetten en -grenzen tussen online en offline media in de komende jaren steeds verder gaan vervagen. De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 wijzen dan ook op definitieve veranderingen in de budgetbestedingen. Zo wordt inmiddels bijna een derde van het totale online display advertentiebudget ingezet op mobile advertising en is in de eerste helft van 2016 voor maar liefst 65 miljoen euro aan video advertising besteed.

Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “Ik ben blij te zien dat in een jaar waarin er aan de fundamenten van online marketing geknaagd werd wederom groei is te zien. Adblocking en ANA-papers, leken onze industrie volledig te domineren. Nu de rook wat opgetrokken is zien we dat de marketeers zich niet hebben laten afschrikken en de veranderende consument volgen op social, in online video en op mobile. Groei is een belangrijke graadmeter, maar blijft een momentopname. We zullen moeten blijven werken aan de lange termijn sustainability van onze industrie.”

Mobile advertising groeit met een overweldigende 61%
“Zelfs tegen het licht van de sterke digitale groei in de afgelopen 10 jaar springt de eerste helft van 2016 er positief uit. De groei van mobile heeft is versneld van 51% in 2015 naar 61% in 2016. De verwachting dat video in 2016 zou doorbreken, wordt bevestigd door een sterke groei van mobiele inkomsten van 55% in de eerste helft van 2016. Lokale spelers verdwijnen snel uit de achteruitkijkspiegel van de digitale spelers, welke twee keer zo snel groeien in digital video. Over het algemeen blijft digital groeien met dubbele cijfers in elke gemeten display-categorie” aldus Jeroen Verkroost, directeur IAB Nederland.

Over de Online Ad Spend Study
Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 22 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study H1 2016 is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl

Over IAB Nederland
Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) verbindt, inspireert en ontwikkelt de interactieve branche. Het IAB houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. Secundair treedt IAB op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers. IAB Nederland heeft 140 leden en vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. Meer informatie: www.iab.nl

About Deloitte
Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee (“DTTL”), its network of member firms, and their related entities. DTTL and each of its member firms are legally separate and independent entities. DTTL (also referred to as “Deloitte Global”) does not provide services to clients. Please see www.deloitte.nl/about for a more detailed description of DTTL and its member firms.

Deloitte provides audit, tax, consulting, and financial advisory services to public and private clients spanning multiple industries. With a globally connected network of member firms in more than 150 countries and territories, Deloitte brings world-class capabilities and high-quality service to clients, delivering the insights they need to address their most complex business challenges. Deloitte’s more than 200,000 professionals are committed to becoming the standard of excellence.