De strategische alliantie tussen de Persgroep en RTL Nederland levert groei op in de jonge doelgroep, blijkt uit het GfK bereiksonderzoek.

Het online bereik van de Persgroep (72 procent) en RTL (69 procent) ontloopt elkaar niet veel in september 2018, maar gezamenlijk vullen beide partijen elkaar goed aan. Ze komen dan uit op 84 procent, ofwel 12.137.000 personen van 13 jaar en ouder.

Dat blijkt uit cijfers van bereiksonderzoek GfK DAM. De Persgroep en RTL kondigden twee weken geleden een strategische alliantie aan. GfK heeft een staatje gemaakt met welk bereik het de twee partijen gezamenlijk oplevert. De twee bedrijven willen met de samenwerking hun sterke posities met elkaar verbinden, waarbij display advertenties door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL. Dat dit potentie biedt, valt af te lezen aan de stijging van het bereik in alle leeftijdsgroepen bij een combinatie.

 

Grootste toevoeging in jonge doelgroep
De grootste toevoeging wordt behaald onder 13 tot 34-jarigen en onder vrouwen. Verder bereikt RTL haar publiek extra goed op mobiele apparaten. De Persgroep bereikt meer personen woonachtig in de drie grote gemeenten Ć©n heeft een hoger bereik op desk-/laptops.

Bron: Online bereikcijfers GfK DAM september 2018

Top 50 september
Trek je het bereik door naar de top-50 van september, dan zouden de Persgroep en RTL in de top vijf terechtkomen. In de lijst van de afgelopen maand haalt Google Search Facebook in en komt op de tweede plek achter Google totaal (zonder YouTube). In de top tienĀ zijn er verder weinig grote verschuivingen. In de top twintig maakt Outlook zijn entree met een grote stijging.

In de Smartphone lijst zijn er stijgingen voor Instagram en bol.com en daalt Buienradar uit de top tien.

De hele top 50 staat hier.

Bron: Adformatie