Aimée Kiene heeft sinds begin april het stokje overgenomen van Corinne van Duin als chef van Volkskrant Magazine. Kiene is geen onbekende van de Volkskrant; ze werkt er sinds 2004. Nederlands MediaNieuws sprak met haar om te horen wat ze in petto heeft met het magazine.

Hi Aimée, wat ga jij Volkskrant Magazine brengen?

Ik ga met veel enthousiasme en energie verder op de ingeslagen weg. Ik wil met mijn redactie het leukste, veelzijdigste, spraakmakendste blad van Nederland maken.

Hoe ga jij je stempel drukken op Volkskrant Magazine?

Het Volkskrant Magazine staat als een huis, dat is een luxe uitgangspositie. Ik hoop dat ik met enige regelmaat voor spektakel kan zorgen, dat de lezer denkt: dat ze díe interviewkandidaat hebben, of: dat ze dát voor elkaar hebben gekregen. Bij ons moet je het beste persoonlijke interview vinden, de meeslependste reportage en de slimste analyse van de tijdsgeest. En ik wil het Magazine nog beter doordacht maken, waarmee ik bedoel dat duidelijk wordt voor de lezer dat tot in de kleinste hoekjes van het blad is nagedacht over wat er wordt opgeschreven, dat we heel goed geïnformeerd zijn en en dat ook nog eens lekker kunnen opschrijven. Zoals ik het zelf graag zie in een blad, eigenlijk.

Wat is het eerste dat jij gaat veranderen bij Volkskrant Magazine?

De eerste grote veranderingen waren al voor mijn komst ingezet: na de zomer beginnen twee geweldige nieuwe schrijvers: Hiske Versprille (Parool) over eten, en Cécile Narinx (Harpers Bazaar) over mode en stijl. Na de zomerstop komen we sowieso met een heel opgefrist magazine.

Wat neem je mee uit je ervaring bij de Volkskrant naar Volkskrant Magazine?

Ik heb zelf veel verhalen geschreven en in mijn jaren als coördinator bij het dagelijkse katern V heb ik heel veel verhalen gelézen, waar ik maar mee wil zeggen: ik weet wat een goed verhaal is en hoe je een verhaal nog beter kunt maken.

Je vergelijkt Volkskrant Magazine met Linda., Vogue en Harpers, maar dan met een meer intellectuele inslag. Hoe ga je dat bereiken?

Het woord intellectueel komt niet van mij, want dat is niet iets dat ik nastreef. Ik wil wel graag proberen aan lichtere onderwerpen een originele aanpak toe te voegen, of interessante informatie. De aanpak moet altijd journalistiek-inhoudelijk zijn, want de lezer is allergisch voor onzin, oppervlakkigheid en clichés. Ikzelf ook trouwens. Ik vind het fijn als in een blad lekker leesbare verhalen staan, liefst geestig geschreven, en dat ik er na afloop ook nog iets van heb opgestoken. Dat ga ik bereiken door met schrijvers van te voren goed na te denken over een interessante invalshoek en aanpak voor een verhaal.

Door de vergelijking met maandbladen Linda., Vogue en Harpers rijst de vraag: kunnen we straks ook een los abonnement nemen op Volkskrant Magazine? En: blijft Volkskrant Magazine een wekelijkse uitgave?

Dat klinkt interessant, maar voorlopig blijft Volkskrant Magazine een wekelijkse bijlage van de Volkskrant. Wie weet kunnen we in de toekomst eens per jaar, bijvoorbeeld aan het begin van de zomer, een speciale extra uitgave maken die ook in de losse verkoop gaat: om mee te nemen op vakantie.

Waar ligt de toekomst van magazines volgens jou? Hoe ga jij Volkskrant Magazine hierop voorbereiden?

Het klinkt misschien een beetje ouderwets, maar de kern is: ijzersterke stukken maken waar iedereen lang over napraat. En tegelijkertijd moet je weten dat een stuk allang niet meer alleen 2500 woorden op papier is met een paar plaatjes. Wij zijn continu bezig met producties voor onze andere platforms zoals de site, de social mediakanalen en de (prachtige!) Volkskrant Editie op de iPad.

Wat is de huidige oplage van Volkskrant Magazine en wat bied jij adverteerders?

Het merk de Volkskrant bereikt elke dag ruim één miljoen mensen. Volkskrant Magazine bereikt bijna 800.000 lezers per week. We hebben een heel trouw lezerspubliek, dat voornamelijk bestaat uit hoogopgeleide vrouwen, die het Magazine gebruiken als inspiratiebron op heel breed terrein: lifestyle, mode, interieur. Mensen die het magazine beschouwen als een cadeautje in het weekend en deze van voor tot achter lezen. Een interessante doelgroep voor adverteerders, lijkt mij.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben iets nieuws: de Volkskrant Editie, waarmee je de krant op de iPad kunt lezen. De editie combineert de mogelijkheden van digitaal (fotoreeksen, bewegend beeld en geluid) met het ouderwetse krantengevoel. Het ziet er geweldig uit!

Bron: https: Nederlands MediaNieuws