Stichting Klassieke Concerten & de Persgroep verdiepen commercieel partnership

Amsterdam, 24 juli 2017

Al ruim drie jaar werken de Persgroep en SKCN (Stichting Klassieke Concerten Nederland) samen. Dit jaar wordt de samenwerking nog verder uitgebreid. De culturele match met de Volkskrant, Trouw en Het Parool werd al eerder gevonden. Dit najaar zal ADR (AD en de regiotitels) toegevoegd worden als onderdeel van de partnership. Hiermee wordt klassieke muziek nog toegankelijker gemaakt voor een breder publiek.

De campagne van het afgelopen jaar heeft aangetoond dat zowel ervaren klassieke muziekliefhebbers als nieuwe bezoekers te bereiken zijn. Ruim een derde van de bezoekers had nog niet eerder een klassiek concert beleefd. Overall was het zo’n succesvolle campagne, dat de doelstellingen meer dan verdubbelden.
Beide partijen sluiten in de nieuwe partnership een overeenkomst op drie vlakken: ticketing, communicatie en online branded content (video webserie). De campagne zal wederom als thema “Ontdek Klassieke Concerten!” hebben. De doelstelling is het publiek te interesseren voor concerten met ‘’Oude Muziek’’ zoals Stabat Mater van Vivaldi, Mozart Requiem, Handels Messiah en Matthäus Passion van Bach. Alles uitgevoerd door The Bach Choir & Orchestra of the Netherlands die zich zonder subsidies staande weet te houden dankzij dit cultureel ondernemerschap.
Bert Looij (Manager Marketing Commerce de Persgroep): “Klassieke muziek heeft nogal veel te maken met grote vooroordelen: saai, lang, moeilijk, duur, elitair en  ‘je moet er verstand van hebben’. Daar ligt de uitdaging ook bij het verbreden van de doelgroep. Door de campagne in verschillende lagen en in verschillende titels te communiceren worden diverse doelgroepen in beweging gezet. Wij bewijzen dat ‘’Oude Muziek’’ helemaal van deze tijd is zonder authenticiteit uit het oog te verliezen.”
Pieter Jan Leusink (Algemeen Directeur en artistiek leider SKCN – Stichting Klassieke Concerten Nederland): “In onze branche blijft het een uniek fenomeen om zonder subsidies klassieke muziek op hoog niveau aan te kunnen bieden aan volle zalen. Dat vraagt een ondernemersgeest en een zeer creatieve denkwijze. Dit partnerschip brengt verdieping in alle elementen dankzij de slimme combinatie van print, online video en ticketing. De Persgroep toont lef en een enorme drive om de beleving van klassieke muziek te delen via hun grote bereik.”