Bedenk jij het winnende creatieve concept voor de wintercampagne van een van jouw klanten en verdien je zo 300.000 euro aan mediawaarde bij de Persgroep?

De Persgroep en de ADCN dagen de creatieve wereld uit om een gouden idee voor een eigen klant te pitchen en straks geplaatst te zien in de media van de Persgroep. Gevraagd wordt om een creatief concept voor de wintercampagne van de betreffende opdrachtgever waarbij op optimale wijze gebruik wordt gemaakt van de media, kanalen en platformen van de Persgroep.

Vorig jaar organiseerden de ADCN en de Persgroep The Pitch voor het eerst, als onderdeel van hun gezamenlijke missie om creatieve teams te inspireren en te stimuleren tot cross-mediale creativiteit en innovatie voor een van hun klanten. De twee zijn sinds 2015 partners in creativiteit met verschillende programma’s en publicaties, waaronder, behalve The Pitch, de Creative Press Challenge, speciale edities van PS van de Week en Volkskrant Magazine.

 

Op de bres voor effectieve creativiteit
Lauren van der Heijden, directeur corporate sales van de Persgroep, legde vorig jaar uit wat de aanleiding was voor het bedenken van The Pitch. Hij bracht het als ‘een leuke twist’ in de relatie die de Persgroep heeft met adverteerders en bureaus: ‘Meestal pitchen wij zelf natuurlijk, maar nu draaien we het om. Een kans om een ideetje op een bierviltje verder uit te werken, te pitchen en straks geplaatst te zien. Dat zal iedereen aanspreken.’

Hij legde uit: ‘We zien dat campagnes steeds meer conceptmatig worden, maar omwille van de kosten worden daar toch ook weer concessies aan gedaan. Adverteerders kunnen nog meer effect behalen met hun campagne. Anders gezegd, ze laten kansen liggen. Ons belang is tweeledig: we willen dat onze lezers mooie campagnes onder ogen krijgen, passend bij hun interesses, en we willen het rendement voor de adverteerder zo groot mogelijk maken. Als onderdeel van The Pitch kunnen de nét niet winnende campagnes dan ook rekenen op goede feedback over hoe zij deze nóg effectiever kunnen maken, kennis die wij ook halen uit diverse onderzoeken.’

 

Kick-off met Christian van Thillo & David Snellenberg
De kick-off werd vorige week gegeven door Christian van Thillo, ceo van de Persgroep, en David Snellenberg, voormalig ADCN-voorzitter en executive creative director en oprichter van Dawn. Zij inspireerden met hun visie op het vak. Christian van Thillo deed dit vanuit het perspectief van uitgeven en innoveren in digitale media. David Snellenberg sprak over creativiteit, originaliteit en hoe je inspiratie kunt opdoen.

 

De vakjury
De vakjury van The Pitch bestaat uit: David Snellenberg (Dawn), Thecla Schaeffer (cmo Accell Group en ADCN-bestuurslid), Lauren van der Heijden (directeur corporate sales van de Persgroep), Ronald Ockhuysen (hoofdredacteur van Het Parool, in 2018 voor de tweede keer verkozen tot Best Designed Newspaper of the World), en Cécile Narinx (stijlredacteur De Volkskrant).

De vakjury beoordeelt de inzendingen op de volgende criteria:

Idee – de originaliteit en de kwaliteit van het creatieve idee

Relevantie – de relevantie van het idee (probleem, merk, doelgroep)

Mediastrategie – het creatieve gebruik van de media van de Persgroep

Impact – het potentieel qua impact

 

Nieuw: Review dag
Nieuw bij The Pitch dit jaar is de Review dag. Op 18 oktober kun je jouw voorstel tussentijds laten beoordelen door de jury. Daarvoor stuur je jouw ‘schets’ van het probleem en het beoogde concept toe. De jury zal daar kort inhoudelijke feedback op geven.

 

Klik hier voor meer informatie, hoe je kunt deelnemen, belangrijke data en meer.