Kan ik helpen? 👋

De ‘verkiezing club van het jaar’ is een partnership tussen Rabobank, NOC*NSF en AD en de regionale dagbladen. Deze samenwerking is een samenvoeging van verkiezingen, enerzijds vanuit het strategische partnership van NOC*NSF en Rabobank en anderzijds van AD en de regionale dagbladen. Vanaf nu bundelen zij de krachten om het verenigingsleven in Nederland een boost te geven.

Het gemeenschappelijk doel van de partners is de saamhorigheid die binnen verenigingen bestaat te vieren en te belonen. Samen bereik je meer dan alleen, geldt zowel in de culturele als in de sportieve sector. Op het programma staat onder andere de verkiezing ‘Club van het jaar’ in het voorjaar en de verkiezing ‘Clubhelden’ in het najaar. Miljoenen lezers en site-bezoekers van AD en de regionale dagbladen worden uitgedaagd hun unieke verenigingsverhaal in te brengen en/of clubheld te nomineren. Hieruit wordt door het publiek een sportieve club van het jaar verkozen, maar ook een culturele club van het jaar én een clubheld.

De Persgroep organiseerde al ‘de clubhelden van de amateursport’ en de Rabobank, NOC*NSF, Kunstbende en het LKCA organiseerden al eerder de verkiezing ‘vereniging van het jaar’. Door de krachten te bundelen in de verkiezing ‘Club van het jaar’ en de verkiezing geven zij nu samen op grote schaal het verenigingsleven een boost. Actief betrokken bij de campagne zijn schaatsster Esmee Visser en zangeres Shirma Rouse. Zij weten als geen ander hoe belangrijk een vereniging kan zijn om plezier in je sport of culturele activiteit te hebben. Dat dit de basis kan vormen voor levenslang plezier en wie weet voor een succesvolle carrière.

Tom van Kuyk, Rabobank: Wij geloven in de kracht van verenigen. Daarom ondersteunen we structureel sport- en cultuurverenigingen. Tevens geven we de mooiste vereniging van Nederland een podium middels deze verkiezing. We zien dat verenigingen, zowel in de sport als culturele sector, onder druk staan: minder leden, minder actieve vrijwilligers. Door onder andere kennis te delen en clubs met elkaar in contact te laten komen proberen we de zelfredzaamheid van clubs te stimuleren. Door het aanbieden van workshops als ledencommunicatie, modern besturen of duurzaamheid proberen we verenigingen verder te helpen om ervoor te zorgen dat zij nog lang blijven bestaan. Ze zijn het cement van onze samenleving.

Richard Kaper, NOC*NSF: Verenigingen zijn al meer dan honderd jaar een belangrijk onderdeel van de Nederlandse samenleving. Bij sport- en cultuurverenigingen ontmoeten mensen elkaar en zijn mensen van verschillende komaf samen aan het genieten van iets wat ze leuk vinden om te doen zoals voetballen, muziek maken, tafeltennissen of zingen. De helft van de verenigingen in Nederland groeit nog steeds gestaag, terwijl de andere helft vaak voor veel uitdagingen tegelijkertijd staat. De verkiezing biedt ons de mogelijkheid om aan Nederland te laten zien hoe bijzonder verenigingen en hun vrijwilligers zijn en daarmee verrijkend voor elke buurt.

Ronald Griffioen, de Persgroep: Wij zijn al jaren zeer actief op het gebied van sport, wij deden eerder al de Clubheld van het jaar-verkiezing, dit jaar voegen wij cultuur toe. Het feit dat we de krachten nu bundelen met NOC*NSF, de Rabobank en de andere partners laat zien dat meer partijen het verenigingsleven omarmen. Samen met alle partners kunnen wij meer impact maken en zowel clubs als clubhelden het podium geven die ze verdienen. Wij zijn trots om zo alle sport- en cultuurliefhebbers in Nederland nog beter te prikkelen en informeren.