Kan ik helpen? 👋

Zomer, de tijd dat we soms wat meer tijd hebben. Of nemen. Om je bij te lezen in het vak. Om inspiratie op te doen. Om te bedenken hoe we connectie maken met onze doelgroep en met elkaar, in een wereld van haast onbeperkte mogelijkheden. We presenteren een aantal interessante artikelen, gebundeld in de serie: ZomerContent. Veel leesplezier

Vandaag de column van Ronald Ockhuysen, hoofdredacteur van Het Parool, over de nieuwe Industriële Revolutie; Mensenwerk

Er raast een gedachte over de aarde. Die gedachte – alles verandert in een ongelooflijk hoog tempo – wordt door zoveel mensen uitgesproken dat alleen al de echo overal is te horen. Alles verandert. In een ongelooflijk hoog tempo.

De verandering heeft een naam. Eerst spraken we over een Technologische Revolutie. Daarna ging het over de Digitale Revolutie. Inmiddels zijn we erachter dat we ons midden in een nieuwe Industriële Revolutie bevinden. Een vaststelling die steevast wordt gevolgd door de waarschuwing dat we nog veel te lineair en te klein denken. De opdracht van deze tijd heeft een streng karakter: sluit aan en zorg dat je erbij bent – anders is het over en uit. Niet zo lang geleden was communicatie iets tussen mensen. Dat begon al bij Eva, die in het aards paradijs Adam verleidde de appel van de boom der kennis te plukken. Haar hunkerende blik was sterker dan het gesis van de slang. Sindsdien weten we: mensen reageren op mensen. Ze worden verliefd, delen verhalen, en kopen van elkaar.

Het Hof van Eden is nu een groenstrook in de digitale wereld. Communiceren doen we veelal via schermen. Complimenten delen we uit op Facebook, schelden kan op Twitter, elkaar toelachen op SnapChat, en we surfen naar Instagram om te pronken en te keten.

Vooruitgangsdenken is piekeren over nieuwe mogelijkheden. Journalisten en communicatiestrategen zijn obsessief bezig hun territorium uit te breiden. Verhalen krijgen de gedaante van filmpjes, klachtenlijnen worden spraakcomputers en congressen veranderen in webinars. Wel zo efficiënt, en het scheelt bij de aanschaf van pepermuntjes tegen de slechte adem.

Tijden veranderen en daarmee de wijze waarop we leven en werken. Maar is het niet zo dat we, door die hardnekkige angst om de boot te missen, vergeten waar het allemaal mee begon? Dat digitale podia zich pas echt onderscheiden als er volop goede verhalen te vinden zijn? Verhalen over liefde, duivelse zaken, en de boom der kennis?

Ook in 2078 draait journalistiek om nieuws, achtergronden en inzichten – zoals het er nu uitziet heeft journalistieke betrouwbaarheid tegen die tijd zelfs een onbetaalbare waarde. Om zijn werk te kunnen doen, moet de journalist de tijd en de ruimte behouden om zich tussen mensen te begeven. Zodat hij met eigen ogen kan registreren welke vragen beantwoord en welke tegels gelicht dienen te worden.

Alles verandert. In een ongelooflijk hoog tempo. Maar mensen reageren nog altijd het best op mensen. Een hunkerende blik of een besmuikte glimlach vertelt meer dan de data van duizenden Facebookers bij elkaar.

Ronald Ockhuysen, hoofdredacteur van Het Parool