Zomer, de tijd dat we soms wat meer tijd hebben. Of nemen. Om je bij te lezen in het vak. Om inspiratie op te doen. Om te bedenken hoe we connectie maken met onze doelgroep en met elkaar, in een wereld van haast onbeperkte mogelijkheden. We presenteren een aantal interessante artikelen, gebundeld in de serie: ZomerContent. Veel leesplezier

Vandaag 6 vragen aan Dennis Stoffels, manager programmatic trading over hoe hij met zijn team de online advertentiemarkt transparanter wil maken.

Je bent manager programmatic trading bij de Persgroep. Hoe leg je dat uit op feestjes?

‘Daar ben ik maar mee gestopt, want het kan een feestje doodleggen. Ik zeg nu: “Ik zorg dat jij al die banners op onze websites ziet en dat ze toegesneden zijn op jouw behoeften – en dat doe ik met robots.” Meestal dwalen de gedachten dan al af. Als iemand toch doorvraagt, leg ik uit dat geen enkele banner die je ziet toeval is. Dat is een realtime proces waarbij mijn verkooprobots en de inkopende robots van de adverteerder met elkaar bieden en veilen. Dat gaat sneller dan dat je met je ogen knippert.’

Jullie zijn bezig om de hele online inventaris voor reclame te ontsluiten met header bidding. Wat houdt dat in?

‘Online advertentiecampagnes worden verhandeld via veilingplatformen. Het nadeel is dat die niet allemaal goed met elkaar communiceren. Door header bidding kunnen we nu onze advertentieposities aanbieden via meer veilingplatformen. We hebben daarmee een soort wereldstekker gecreëerd die altijd communiceert met de inkoopsoftware van de klant. Er staan dus geen technische beperkingen meer tussen ons en de klant.’

 Wat heeft de markt hieraan?

‘Omdat we nu met verschillende inkoop- en verkoopplatformen kunnen werken, beschikken we altijd over het ideale kanaal om onze impressies aan te bieden. In zijn algemeenheid verhoogt dat het rendement voor onze adverteerders. Header bidding zorgt er ook voor dat banners nog sneller worden ingeladen. Dat heeft een positief effect op bijvoorbeeld de viewability.’

En wat levert het op voor de Persgroep?

‘Dankzij header bidding worden al onze impressies aangeboden via het platform. In de oude situatie slipte er uniek bereik weg, omdat platformen niet goed met elkaar communiceerden. Bij ons gaat ook het rendement omhoog.’

Wat is jouw onderscheidende rol hierin?

‘Drie jaar geleden deed de Persgroep nog niks met programmatic advertising, wat de grondslag biedt voor header bidding. We hebben een megasprint getrokken om on par te raken met de markt. Ik denk dat we die sprint hebben doorgetrokken, en dat we nu een voortrekkersrol vervullen met header bidding. Strategisch gezien zijn we ook niet alleen maar banners aan het verkopen, maar helpen we onze klanten om de juiste keuzes te maken.’

Je zei laatst in een interview dat je hoopt dat de hele markt overgaat op header bidding. Waarom?

‘Als de markt efficiënter kan inkopen en minder met hagel hoeft te schieten, is dat beter voor iedereen. De markt wordt transparanter. Het is onze strategie om niet maar banners te spugen; we willen naar less is more. Zo kunnen we onze bezoekers ook beschermen. De markt heeft er niets aan als consumenten in de weer gaan met adblockers. Ik zou er in een ideale wereld naartoe willen dat een bezoeker van onze sites alleen nog één of twee relevante advertenties ziet.’

 

DENNIS STOFFELS  (29) werkt sinds 2014 voor de Persgroep. Sinds januari 2016 is hij manager programmatic trading. Met zijn team zorgde hij ervoor dat de Persgroep overging op header bidding. Dit betekent dat de online inventaris nu openstaat voor meer adverteerders.