Altijd al willen weten hoe het is om een Community Manager te zijn bij indebuurt?! Karlijn laat het ons weten 😉

Ben niet bang dat je niets te doen hebt, want we kunnen je nu alvast vertellen: dat komt niet voor. Gelukkig is het alleen maar fijn om altijd bezig te zijn. Bovendien is iedere week weer anders en dus zal je werk als community manager je niet gaan vervelen. Je schrijft, plant, interviewt, schrijft, fotografeert, schrijft, organiseert, houdt contact en hadden we al gezegd dat je moet schrijven? We nemen je mee in een weekje community managen.

Managen is er wel bij. Op maandag begin je namelijk met plannen wat er die week moet gebeuren. Jij en je commercieel redacteur zijn, als het goed is, op elkaar ingespeeld, maar het is wel de bedoeling dat iemand de grote lijnen in de gaten houdt. Even kijken dus wat er die week staat te gebeuren. Zijn er grote evenementen waar we naartoe moeten en zijn er artikelen die deze week per se erop moeten? Je zet het allemaal in de content planner.

Nieuwtjes en artikelen
De hele dag hou je het nieuws bij via Tweetdeck. Je werkt namelijk aan artikelen die in de content planning staan, maar nieuwtjes die gedurende dag voorbij komen en interessant zijn voor indebuurt, moet je ook brengen. Sterker nog: het is handig als je daar vroeg bij bent. Je werpt dus regelmatig een blik op Facebook, Twitter en Instagram.

‘Ha Kristien, hoeist?’
Daarnaast ben je bezig met contact zoeken met de lezer. Je reageert op Facebookberichtjes en – reacties, je beantwoordt e-mails en zorgt ervoor dat geïnterviewden de artikelen delen binnen hun netwerk. Hoe meer mensen je kent in je stad, hoe makkelijker het is. En dat betekent: telefoonnummers opslaan. Allemaal én met een goede beschrijving zodat je niet denkt dat je Kristien van de snackbar aan de telefoon hebt terwijl het Kristien de woordvoerder van de burgemeester blijkt te zijn.

Iedere week verstuur je een nieuwsbrief met daarin de leukste artikelen van de afgelopen dagen. Het zijn de artikelen waarvan jij denkt: dit willen mijn stadsgenoten lezen. Je bent ook verantwoordelijk voor de berichten op social media van indebuurt. Je weet precies wanneer het handig is om een artikel op Facebook te gooien en je zorgt ervoor dat Instagram ook wat mooie plaatjes krijgt.

Tot slot: je gaat interviewen. Heel. Veel. Interviewen. Daarbij maak je foto’s en als het even kan een video. O ja en al die interviews moeten natuurlijk ook uitgewerkt worden. Maar als je niet van schrijven houdt, was je vast nooit tot het einde van deze tekst gekomen.